Evidence obyvatel

pracoviště:
nám. Míru 20, 120 39 Praha 2
(vchod také z ulice Jugoslávská 20), přízemí, hala č. 038a vlevo, tel. 236 044 100, 236 044 104

  • vedoucí oddělení: Mgr. Martin Libruška, přízemí, hala č. 038a vlevo, tel.: 236 044 100, mob.:724 060 194, e-mail:
    martin.libruska@praha2.cz
Oddělení osobních dokladů a evidence obyvatel je pracoviště s rozšířenou pracovní dobou:

  pondělí a středa     08:00–17:30 
  úterý a čtvrtek    07:30–16:00 
  pátek     07:30–13:00 

V Po, Út, St a Čt je poslední lístek s pořadovým číslem pro odbavení vydáván 15 minut před skončením návštěvních hodin pro veřejnost, tj. v Po a St v 17:15 hodin a v Út a Čt v 15:45 hodin.

ON-LINE OBJEDNÁNÍ na konkrétní den a hodinu k vyřízení těchto záležitostí v hlavní budově ÚMČ, nám. Míru 20

Odbavování klientů u oddělení osobních dokladů a evidence obyvatel 



 
HLÁŠENÍ ZMĚNY MÍSTA TRVALÉHO POBYTU

Změnu hlásí občan na ohlašovně nového místa trvalého pobytu, kde vyplní přihlašovací lístek k trvalému pobytu (předepsaný formulář je k dispozici u přepážek oddělení osobních dokladů a evidence obyvatel).

Potřebné doklady:
  • platný občanský průkaz, pokud nemá občan platný občanský průkaz, může předložit i jiný obdobný doklad, který je veřejnou listinou (který doklad je veřejnou listinou, je zpravidla stanoveno příslušným právním předpisem, např. se může jednat o cestovní pas)
  • vlastník bytu nebo objektu nemusí předkládat výpis z katastru nemovitostí, pokud si existenci vlastnického nebo užívacího práva může ohlašovna ověřit bezúplatně veřejným dálkovým přístupem v katastru nemovitostí; v případě, že oprávnění užívat byt nebo objekt nevyplývá z katastru nemovitostí, je třeba doklad o oprávnění užívat byt předložit (nájemní smlouva, podnájemní smlouva, doklad o ubytování apod.)
  • v případě, že občan nevlastní požadované doklady, které mu osvědčují právní titul bydlení, nechá si potvrdit souhlas na přihlašovací tiskopis oprávněnou osobou před pracovníkem ohlašovny nebo doloží písemný souhlas oprávněné osoby s přihlášením k trvalému pobytu s úředně ověřeným podpisem (za oprávněnou osobu se považuje osoba starší 18 let, svéprávná, která je oprávněna užívat objekt nebo jeho vymezenou část, např. byt nebo obytnou místnost, anebo je provozovatelem ubytovacího zařízení, kde se občan hlásí k trvalému pobytu). Oprávněnost užívání objektu je třeba v případě udělení souhlasu doložit (viz. předchozí bod)

Kdo ohlašuje změnu místa trvalého pobytu:

  • občan České republiky starší 15 let nebo jím pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřenými podpisy
  • zákonný zástupce za občana mladšího 15 let, popřípadě pěstoun
  • zákonný zástupce za občana, jehož svéprávnost byla omezena tak, že není způsobilý ohlásit změnu místa trvalého pobytu
  • člen domácnosti za občana staršího 15 let, jehož oprávnění k zastupování bylo schváleno soudem

Správní poplatek:

  • 50 Kč, od správního poplatku jsou osvobozeny osoby mladší 15 let; správní poplatek lze u oddělení osobních dokladů a evidence obyvatel platit pouze v hotovosti

Poté co je změna místa trvalého pobytu zaevidována, odstřihne pracovnice ohlašovny roh občanského průkazu a vydá potvrzení o změně místa trvalého pobytu. Vzápětí si může občan zažádat u jiné přepážky o nový občanský průkaz.


UPOZORNĚNÍ:

Ministerstvo vnitra nedoporučuje používat občanské průkazy s oddělenou vyznačenou částí (s odstřiženým rohem) z důvodu změny povinných údajů zapsaných v občanském průkazu při cestě do zahraničí, protože odstřižení rohu by v případě prokazování totožnosti držitele ve státě Evropské unie mohlo být považováno za vyznačení neplatnosti občanského průkazu anebo za jeho poškození.
 
POSKYTOVÁNÍ ÚDAJŮ Z EVIDENCE OBYVATEL

Evidence obyvatel je vedena v informačním systému a obsahuje zákonem stanovené údaje o státních občanech ČR (dále jen „občan“), osobách, které pozbyly státní občanství ČR a cizincích, kteří jsou matkou, otcem, popřípadě jiným zákonným zástupcem, manželem, registrovaným partnerem nebo dítětem občana (souhrnně dále jen „obyvatel“).

Kdo a za jakých podmínek může o poskytnutí údajů žádat:

  • obyvatel starší 15 let
  • zákonný zástupce nebo opatrovník za obyvatele mladšího 15 let a za občana, jehož svéprávnost byla omezena tak, že není způsobilý k podání žádosti
  • člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem
  • zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele

Tyto osoby musí prokázat svoji totožnost a jejich identifikační údaje se zapisují na žádost o poskytnutí údajů. Údaj o osvojení může být poskytnut obyvateli až po dovršení věku 18 let pouze Ministerstvem vnitra ČR.

Z evidence obyvatel je možné v souladu se zákonem o evidenci obyvatel poskytnout údaje pouze k osobě žadatele. K osobě blízké  (otec, matka, prarodiče, sourozenec, dítě, vnuk, manžel nebo partner) lze poskytnout pouze údaj  o datu, místu a okresu (příp. státu) úmrtí.

O jaké údaje ke své osobě může žadatel z evidence obyvatel žádat:

Kompletní přehled údajů je uveden  v § 3 odst. 3 zákona o evidenci obyvatel.

Kde o poskytnutí údajů žádat:

  • Ministerstvo vnitra ČR
  • krajský úřad
  • obecní úřad obce s rozšířenou působností
  • prostřednictvím kontaktního místa veřejné správy

Jakým způsobem o poskytnutí údajů žádat:

  • elektronicky na formuláři, zpřístupněném dálkovým přístupem, který žadatel opatří zaručeným elektronickým podpisem, nebo prostřednictvím zpřístupněné datové schránky
  • osobně
  • v listinné podobě s úředně ověřeným podpisem; úřední ověření podpisu se nevyžaduje, pokud obyvatel podepíše žádost před orgánem příslušným k poskytování údajů

Při písemném podání lze využít  tiskopisu “Žádost o poskytnutí údajů z informačního systému“. Žádost o poskytnutí údajů musí obsahovat jméno, příjmení, rodné příjmení, rodné číslo, adresu trvalého pobytu, číslo občanského průkazu nebo cestovního dokladu, průkazu o povolení k pobytu pro cizince anebo průkazu povolení k pobytu azylanta.

Správní poplatek:

  • 50 Kč za každou i započatou stránku; správní poplatek lze u oddělení osobních dokladů a evidence obyvatel platit pouze v hotovosti

UPOZORNĚNÍ:

Údaje o jiných osobách (rodinných příslušnících, spolužácích apod.) takto poskytnout nelze; rovněž nelze vyřizovat žádosti o přeposílání písemností osobám, na něž žadatel ztratil kontakt apod.


 
SDĚLOVÁNÍ ÚDAJŮ VLASTNÍKŮM NEMOVITOSTÍ

Ohlašovna sdělí vlastníkovi objektu na jeho písemnou žádost jméno, popřípadě jména, příjmení a datum narození občana, k němuž vede údaj o místě trvalého pobytu, odpovídající adrese objektu.


Spolu s žádostí předloží vlastník:

  • platný občanský průkaz (případně cestovní pas) 
  • doklad o vlastnictví nemovitosti není třeba předkládat, jelikož ohlašovna si tuto informaci může ověřit veřejným dálkovým přístupem v katastru nemovitostí

Správní poplatek:

  • 50 Kč za každou i započatou stránku; správní poplatek lze u oddělení osobních dokladů a evidence obyvatel platit pouze v hotovosti
UPOZORNĚNÍ:
  • nelze sdělit informaci, do které konkrétní bytové jednotky je občan přihlášen k trvalému pobytu, neboť taková informace není v informačním systému obsažena. Občan je přihlášen k trvalému pobytu na adrese nemovitosti jako celku
  • výpis osob trvale přihlášených na adrese nemovitosti lze předat pouze do vlastních rukou vlastníka nemovitosti (osobně v dohodnutém termínu nebo na doručenku do vlastních rukou po zaplacení správního poplatku)

 
ZRUŠENÍ ÚDAJE O MÍSTU TRVALÉHO POBYTU

Ohlašovna ve správním řízení rozhodne o zrušení údaje o místu trvalého pobytu:

  • byl-li zápis proveden na základě dokladu, který byl padělán nebo vědomě pozměněn
  • byl-li objekt, na jehož adrese je občan hlášen k trvalému pobytu, odstraněn nebo zanikl nebo je podle zvláštních právních předpisů nezpůsobilý k užívání za účelem bydlení,

nebo

  • na návrh oprávněné osoby nebo vlastníka objektu nebo jeho vymezené části, zaniklo-li užívací právo občana k objektu nebo jeho vymezené části (bytu) a občan tento objekt neužívá. Navrhovatel je v takovém případě povinen existenci uvedených skutečností ohlašovně prokázat.

U občanů, jejichž pobyt byl úředně zrušen, se místem trvalého pobytu stává sídlo ohlašovny, v jejímž územním obvodu byl občan hlášen k trvalému pobytu.

Vzor žádost na zrušení údaje o místu trvalého pobytu (formulář není stanoven, žádost může být sepsána volnou formou, musí však obsahovat zákonné náležitosti)


Správní poplatek:

  • 100 Kč za každou osobu, které má být podaným návrhem údaj o místu trvalého pobytu zrušen; správní poplatek lze u oddělení osobních dokladů a evidence obyvatel platit pouze v hotovosti


DORUČOVACÍ ADRESA

Na písemnou žádost občana lze vést v evidenci obyvatel údaj o adrese, na kterou mu mají být doručovány písemnosti podle zvláštního právního předpisu. Tuto adresu, její změnu nebo zrušení ohlásí obyvatel ohlašovně v místě trvalého pobytu.
Ohlášení adresy pro doručování lze provést na předepsaném formuláři, který je k dispozici na oddělení osobních dokladů a evidence obyvatel.



UKONČENÍ TRVALÉHO POBYTU NA ÚZEMÍ ČR

Občan, který se rozhodne ukončit trvalý pobyt na území ČR, sdělí tuto skutečnost písemně ohlašovně podle místa svého trvalého pobytu. Sdělení v listinné podobě musí obsahovat úředně ověřený podpis občana; to neplatí v případě, kdy občan podepíše sdělení před zaměstnancem ohlašovny. Pokud má sdělení formu datové zprávy, občan ho po vyplnění opatří zaručeným elektronickým podpisem nebo dodá prostřednictvím datové schránky. Obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, který vydal jeho občanský průkaz nebo matričnímu úřadu podle místa trvalého pobytu je občan povinen odevzdat občanský průkaz do 15 pracovních dnů od oznámení této skutečnosti.

Správní poplatek:

  • 100 Kč; správní poplatek lze u oddělení osobních dokladů a evidence obyvatel platit pouze v hotovosti

 
ZPROSTŘEDKOVÁNÍ KONTAKTU

Kdo a jakým způsobem může o zprostředkování kontaktu žádat:

  • občan starší 15 let může požádat na základě písemné žádosti Ministerstvo vnitra ČR o zprostředkování kontaktu s jiným občanem ČR; na základě této žádosti zprostředkuje Ministerstvo vnitra ČR požadovaný kontakt jiným občanem uvedeným v žádosti
  • podpis na této žádosti musí být ověřen; to neplatí, žádá-li občan o zprostředkování kontaktu osobně na ohlašovně a prokáže svoji totožnost
  • v případě, že je žádost podána elektronicky, musí být opatřena zaručeným elektronickým podpisem, nebo dodána prostřednictvím datové schránky

Ministerstvo vnitro ČR provede šetření, a pokud jednoznačně identifikuje kontaktovanou osobu, zašle jí informaci o zprostředkování kontaktu obsahující jméno, popřípadě jména, příjmení a adresu místa trvalého pobytu kontaktující osoby.

Informační leták Ministerstva vnitra ke zprostředkování kontaktu 

Správní poplatek:

  • 500 Kč v hotovosti při podání žádosti, kolkovou známkou, nebo zasláním na účet Ministerstva vnitra uvedený v žádosti

Přehled předpisů
Návrat na úvodní stránku Oddělení osobních dokladů a evidence obyvatel

Zveřejněno: 06.01.2014 – support@publix.cz   |   Aktualizováno: 05.03.2017 – martin.libruska@praha2.cz
Vytisknout